Election propaganda on social media((comparative analytical study))D. SALAM SALIH KHAMEES
Keywords:
Election law, election campaigns, voters, candidates, the Internet, social media sitesAbstract
The primary function of social media available on the Internet is to achieve communication and social cohesion between individuals. However, Iraqi political parties and blocs have lately realized the importance of these means in mobilizing the masses for political propaganda before holding elections, in light of the important and stimulating role that these means play towards influencing Voters’ orientations, whether ideological or political, in order to persuade them to elect a candidate. In exchange for this advantage of influencing voters, the latter, after what the Iraqi political scene witnessed after 2003, found in these means a political outlet to express his political opinions, whether by supporting or rejecting a candidate. Or remain neutral, or demand their political or civil rights through the interaction feature that characterizes these websites.
References
أولًا. المراجع العربية.
1. بلال جاسم القيسي، التسويق السياسي وإدارة الحملات الانتخابية، مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأقتصادية، مجلد 3، الإصدار 52، 2010م.
2. د. حسين محمد مصلح، و د. عوني سالم النقراشي، الانتخابات البرلمانية وفقًا لقانون 46 لسنة 2014م، دار النهضة العربية، القاهرة، 2016م.
3. د. محمد سعد أبو عامر، التسويق الالكتروني وإدارة الحملات الانتخابية، منشأة المعارف، الإسكندرية، 2007م.
4. د. هاشم فوزي العبادي، الحدس الأستراتيجي ودوره في تحقيق كفاءة التسويق السياسي، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية، العدد 109، المجلد24، سنة 2018م.
5. فيليب ماريك، الحملة الاعلامية والتسويق السياسي، ترجمة عبد الحكيم احمد الخزامي، دار الفجر للنشر والتوزيع، 2012م.
6. يوسف حجيم الطائي، هاشم فوزي العبادي، التسويق الالكتروني، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان، 2009م.
ثانيًا. البحوث العلمية
1. د. احمد خلف حسين الدخيل واخرون، الرقابة على مصادر تمويل الحملات الانتخابية، بحث منشور في مجلة جامعة تكريت للحقوق، السنة 8، المجلد، العدد29، 2016م.
2. د. شعلان عبد القادر ابراهيم، دور وسائل الاتصال الحديثة في التوعية الانتخابية، بحث منشور في مجلة جامعة تكريت للعلوم القانونية والسياسية، المجلد4، السنة 4، العدد16.
3. د. عبدالله جاد محمود، استخدام الفيسبوك في التسويق السياسي لمرشحي الانتخابات الرئاسية، بحث منشور في مجلة بحوث التربية النوعية، جامعة المنصورة، العدد 33، 2014.
4. د. فاطمة عبد الكاظم حمد، التسويق السياسي وتشكيل اتجاهات الرأي العام في مواقع التواصل الأجتماعي، بحث منشور في مجلة الباحث العلمي، الصادرة بالعدد 39، 2018م.
ثالثًا. التشريعات.
1. قانون الأساسي الأنتخابي التونسي رقم 16 لسنة 2014م
2. قانون الانتخاب الفرنسي رقم 55 لسنة 1990م.
3. قانون انتخاب رئيس الجمهورية المصري رقم 22 لسنة 2014.
4. قانون انتخاب مجلس النواب العراقي رقم 9 لسنة 2020.
5. قانون المفوضية العليا المستقلة للانتخابات العراقي رقم 31 لسنة 2019م.
6. القواعد النهائية للانترنت التي وضعتها مفوضية الانتخابات الفيدرالية الامريكية لسنة 2006م
7. نظام الحملات الانتخابية العراقي رقم 11 لسنة 2018م.
8. قرار الهيئة العليا المستقلة للانتخابات التونسي رقم 22 لسنة 2019م
رابعًا: المراجع الاجنبية.
1. PhD.Ivan Ružić, IMPACT OF POLITICAL E-MARKETING ON VOTERS REGARDING LEVEL OF EDUCATION, bahath manshur, Journal of Business Paradigms Vol 2 No 1, 2020.
2. Chester, Jeff; Montgomery, Kathryn C.The role of digital marketing in political campaigns,bahath manshur, INTERNET POLICY REVIEW,Journal on internet ,regulation Volume 6| Issue 4.
3. Rune Karlsen and Bernard Enjolras 1,Styles of Social Media Campaigning and Influence in a Hybrid Political Communication System: Linking Candidate Survey Data with Twitter Data, The International Journal of Press/Politics 2016, Vol. 21(3).
4. Robert P. Ormrod ,5 P,2002 Management Working Papers, Aarhus University)4(Sudha Venu Menon Political Marketing: A Conceptua framework, ICFAI Business School, P4 ,Ahmedabad2008
5. stephn k. medvic, understanding campaign strategy; deliberate priming and the role of professional political consultants, jornal of political.